Hvad er Singles Day ?

Er Singles Day dagen hvor singlernes fester løs, eller er det bare endnu en shopping dag? Det er faktiskt lidt af hvert. 

Tjek alle de danske Singles Day tilbud her!

Singles Day startede i Kina, et land hvor mange års social pres til at få drenge i stedet for piger, har gjort at der er mange flere mænd end kvinder. Det betyder at mænd har svært ved at finde en partner, og Kinas regering mener at i 2030 vil hver fjerde mand over 30 være uden en kvindelig partner.

Denne zeitgeist har været med til at skabe frustration bland unge kinesere, især fordi der stadig er meget pres på dem til at finde en partner. Derfor fik nogle studerende fra Nanjing Universitet i Kina i 1993, ideen til at skabe en slags anti-valentins dag, en hyldest til singlerne, ved navn Singles Day. Datoen, som er den 11/11, er heller ikke tilfældig. Etallerne symbolisere singlerne, som holder sammen, og i Kina bliver dagen også kaldt “bare sticks holiday” pågrund af hvordan den numeriske dato ser ud.

Dagen er idag kendt som en stor shopping i Kina, takket været Jack Ma, stifteren af den store shoppingportal Alibaba og Aliexpress. Han kommercialiserede konceptet i 2009, og det ser ud til at det var en god ide. Alibaba tjente nemlig 2,3 milliarder kroner i sekunder, hvilket svarer til 202 milliarder på 24 timer!

Dagen er nu også ved at blive stor i resten af verden, og i europa ser man at dagen tager lige så stille fat i forbrugerne, ledt af de webshops der tager chancen og hopper med på bølgen. Du kan sagtens shoppe singles day tilbud i danmark. Her kan du se alle de danske shops med tilbud.

Singles Days undvikling i Danmark

Singlesday var, som mange havde spået, en god shopping dag i danmark. Danskerne har taget fenomenet til sig, måske fordi de er trætte af Black Friday, eller fordi de dagen kommer før den “sorte fredag”. Globalt er Singlesday fire gange så stor som Black Friday og Cyber Monday, men de fleste af disse salg kommer fra Kina, hvor dagen oprindeligt startede.

I Danmark har Singles Day fået en godt start! I 2017 havde få butikker singlesday tilbud, og dagen lå for det meste under radaren, undtagen et par Facebook kampagner. Selvom dagen globalt indtjente 164 milliarder kr. fik den ikke slået ordentligt rod i Danmark. Det kan dog siges at Bestseller omsatte for 6,5 milliarder i Kina i 2017, højst sandsynligt igennem AliBaba. Men i år har dagen fået krudt under sig i Danmark, og man kunne se kampanger i TV, høre om det i Radioen, samt se online kampagner over det hele! Flere større Webshops hoppede med på bølgen, såsom Nelly, Spartoo, Jysk, Elgiganten og Stylepit. I 2017 var det kun 2,9 % af alle dansker netbutikker der deltog i Singles Day, men i år har hele 13 % af dem deltaget i fenomenet.
Singlesday 2018 satte også en del rekorder i resten af verden: Alibaba omsatte for hele 202 milliarder kr. på dagen, hvilket svarer til 2,3 millioner i sekundet !

Det virker som om at mange virksomheder er bange for ikke at følge med strømmen, og dem der måske ikke var så hurtige på Black Friday bølgen kan nu få en anden chance. Trendforskeren Louise Kongsholm har har udtalt sig omkring fenomenet:

“Danske butikker og især netbutikker er rigtig gode til at hoppe med på bølger og tendenser, der kan skabe trafik og lave larm. Det har vi set med black friday, cyber monday, halloween og så videre. Og nu ser vi det så med singles day, som jo er en kæmpe, kæmpe begivenhed i andre lande. I takt med at forbrugerne bliver opmærksomme på det, så vil flere butikker ride med på bølgen”

Hos Elgiganten gik det ret godt på dagen, og adm. direktør Peder Stedal fik også sagt et par ord om Singlesday fenomenet. Han nævner blandt andet at de så en 70% vækst i forhold til 2018. Mackabler så også en 40% vækst fra sidste år, og har planer om at blive ved med at fejre Singles Day.

Fenomenet holdte sig dog mest til online salg, men måske vi vil se flere fysiske butikker lave specielle events til Singlesday næste år.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *